محمدمهدی دری؛ ابوالفضل رفیع پور
چکیده
زمینه: نوع خاصی از بدفهمیهای اعداد گویا، ناشی از گرایش به اصول و قوانین اعداد طبیعی است. در ادبیات پژوهشی به سه جنبهی اصلی «چگال بودن»، «اعمال حسابی» و «اندازه عددی» اشاره شده است که در آنها، دانش اعداد طبیعی باعث بروز بدفهمی در اعداد گویا میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات ابزار آزمون «گرایش ...
بیشتر
زمینه: نوع خاصی از بدفهمیهای اعداد گویا، ناشی از گرایش به اصول و قوانین اعداد طبیعی است. در ادبیات پژوهشی به سه جنبهی اصلی «چگال بودن»، «اعمال حسابی» و «اندازه عددی» اشاره شده است که در آنها، دانش اعداد طبیعی باعث بروز بدفهمی در اعداد گویا میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات ابزار آزمون «گرایش اعداد طبیعی» است. روششناسی: نمونهی سؤالات شامل 62 سؤال بود که از ادبیات پژوهشی حوزهی بدفهمی اعداد گویا اخذ گردید. 181 دانشآموز پایه هفتم و نهم از سطح شهر کرمان که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، نمونهی آزموندهندگان را تشکیل دادند. از نظریه سؤال-پاسخ برای بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات آزمون، استفاده شد. روش پژوهش توصیفی بود و در مرحلهی اول، تکبعدی بودن سؤالات با استفاده از برازش مدل دو ارزشی راش مورد بررسی قرار گرفت. سپس، دشواری سؤالات در سه جنبه از اعداد گویا، اندازهگیری و با هم مقایسه شد. یافتهها: نتایج آزمون نیکویی برازش نشان داد که پس از حذف 7 سؤال، بقیه سؤالات تکبعدی هستند. بدفهمی اعداد گویا در هر سه جنبه شامل چگال بودن، اعمال حسابی و اندازه عددی وجود داشت. بیشترین سطح دشواری برای سؤالات جنبهی «چگال بودن» و کمترین دشواری برای سؤالات جنبهی «اندازه عددی» برآورد گردید. سؤالات جنبهی «اعمال حسابی» در تمام مقیاس پراکنده بودند. نتایج تحلیل عملکرد دانشآموزان نشان داد که اکثر آزموندهندگان در قسمت بالای مقیاس سؤالات آزمون قرار دارند. بحث و نتیجهگیری: از تکبعدی بودن آزمون نتیجه میشود که توانایی مهار دانش اعداد طبیعی در مسائل اعداد گویا، عمدتا تحت تأثیر یک عامل است. تحلیل راش، در مجموع نشان دهندهی سادگی آزمون «گرایش اعداد طبیعی» برای دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. با توجه به تواناییهای برآورد شدهی آزموندهندگان، میتوان برای آنها سؤالاتی متناسب با تواناییشان انتخاب کرد.
ابوالفضل رفیع پور؛ نوشین فرامرزپور؛ مسعود حسین چاری
چکیده
زمینه: تحقیقات نشان داده است که علاوه بر هوش، متغیرهای دیگری نیز مانند باورهای دانشآموزان در مورد ریاضی بر نحوهً عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پر کاربرد از جمله مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی، حائز اهمیت است. هدف: هدف این پژوهش بررسی کارایی نسخه بومی شدهی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی ...
بیشتر
زمینه: تحقیقات نشان داده است که علاوه بر هوش، متغیرهای دیگری نیز مانند باورهای دانشآموزان در مورد ریاضی بر نحوهً عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پر کاربرد از جمله مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی، حائز اهمیت است. هدف: هدف این پژوهش بررسی کارایی نسخه بومی شدهی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی (لدر و هلن، 2002) برای استفاده در فرهنگ جامعه آموزشی ایران میباشد که این پرسشنامه بخشی از پرسشنامه نگرش ریاضی فنما و شرمن (1976) است . روش: به این منظور، با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 250 نفر از دانشآموزان سوم دبیرستان انتخاب و به سوالات مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفههای اصلی وجود سه عامل را برای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی تایید کرد که عامل اول 17/20، عامل دوم 97/10 و عامل سوم 93/7 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. برای محاسبه اعتبار همگرای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی از همبستگی بین آن و نمرات آزمون پایان ترم ریاضی دانشآموزان استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین مقیاس و آزمون 72/0 است که در سطح 001/0>p معنیدار میباشد. پایایی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی با استفاده از ضریب آلفا 83/0 است که قابل قبول و رضایت بخش میباشد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از بررسی شاخصهای روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی نشان دادند که مقیاس مذکور در سنجش باورهای تحصیلی ریاضی دانشآموزان دوره دبیرستان کارایی لازم را دارا میباشد و میتوان از آن در پژوهشهای حوزه آموزش ریاضی استفاده کرد.